31 lipca 2020 (Piątek) godz. 20:15

Wystąpią:

Dariusz Hajdukiewicz – organy /Białystok/

 

 

Program:

Program koncertu został opatrzony łacińskim mianem „Florilegium Musicum” - („florilegium” znaczy „zbiór kwiatów”), co sugeruje swego rodzaju antologię czy zbiór utworów i drobnych form muzycznych pisanych na organy lub na tzw. instrumenty klawiszowe. „Florilegium Musicum” to 12 miniatur, 12 kompozytorów z 12 krajów, którzy tworząc muzykę wypełniali przestrzeń sacrum i profanum ulotną materią dźwięków rozbrzmiewających na przestrzeni kilku wieków w różnych zakątkach Europy. „Florilegium musicum” to muzyczna podróż po wybranych krajach dawnej Europy, w trakcie której poznamy krótkie przykłady utworów znanych kompozytorów oraz twórców mniej spopularyzowanych pochodzących zarówno z ośmiu krajów dzisiejszej Europy Zachodniej, jak i z krajów Europy Środkowej: Chorwacji, Czech i Polski. Muzyczna podróż to również przykład różnorodności kultur, stylów, form muzycznych, ekspresji, osobistych wypowiedzi, afektów, uczuć, wyobraźni, postrzegania muzycznego piękna, które zostały ukryte przez różnych artystów w ulotnej materii dźwięków. Wszystkie te przykłady muzyczne pomimo faktu powstawania w odległych przestrzeniach czasowych i geograficznych zawierają też pewne podobieństwa. Wędrując po kolejnych krajach natkniemy się więc na podobne motywy rytmiczne i melodyczne, charakterystyczne tematy, przebiegi kontrapunktyczne, fragmenty harmonii a także podobne formy i style.

1. Niemcy: Johann Sebastian Bach (1685-1750) - „Aria variata alla maniera italiana” BWV 989 Dania: Dietrich Buxtehude (1637-1707) - Magnificat noni toni BuxWV 205

2. Holandia: Gisbert Steenwick (c.1642-1679) - Serband

3. Belgia: Abraham Van den Kerckhoven (1618-1701) - Preludium i fuga d-moll (Manuscript ocquiel z roku 1741 nr 359)

4. Anglia: Maurice Greene (1696-1755) - Voluntary VIII

5. Francja: Michel Corette (1707 - 1795) - Noël provençal

6. Hiszpania: Cristobald de Morales (1497-1553) - Motet „Vigilate et orate” (opr. na organy DH)

7. Włochy: Giovani Battista Pescetti (1704 - 1766) - Sonata terza

8. Chorwacja: Franciszkanin Fortunat Pintarić (1798 - 1867) - Pastorale F-dur

9. Austria: Georg Muffat (1653 - 1704) - Prelude in C

10. Czechy: Josef Ferdinand Norbert Seger (1716 - 1782) - Fuga de temporis natalis

11. Polska: „Album Sapieżyńskie” - wileńska tabulatura organowa z XVII wieku

12. Anonim: Virgini versus ad placitum, Ricercar I, Bez tytułu nr 10 i 13 43. Międzynarodowy Festiwal Muzyki

DARIUSZ HAJDUKIEWICZ

absolwent Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz Mistrzowskich Studiów Podyplomowych na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Juliana Gembalskiego z zakresu muzyki dawnej. Uczestniczył w międzynarodowych kursach interpretacji u prof. G. Boveta (CH), prof. H. Wulfa (D), prof. Ul. Spang - Hanssena (DK), prof. J. Gembalskiego oraz prof. M. Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII - wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo w dziełach oratoryjnych mistrzów baroku a także w realizacji akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a' vista. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok.Aktywnie koncertuje na renomowanych festiwalach w Polsce (ponad 120 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Ma na swoim koncie 800 recitali solowych i koncertów kameralnych. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie oraz Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Przez siedem edycji był Jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Fr. Karpińskiego w Białymstoku. W 2008 roku założył podlaską orkiestrę instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum oraz zespół muzyki dawnej Charbel Music Ensemble. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W swoim prywatnym instrumentarium posiada Truhenorgel - 3 - głosowe mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg. Jest organistą Parafii NMP Częstochowskiej w Rynkach oraz Starego Kościoła Farnego Bazyliki Archikatedralnej w Białymstoku. W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” - Powiat białostocki.