Wystąpią:
Anna Budzyńska – sopran
Rafał Marek Wiśniewski – skrzypce
Nobilis String Orchestra
Sylwia Janiak-Kobylińska – dyrygent
Patryk Dopke – organy /Gdańsk/
ANNA BUDZYŃSKA
Śpiewaczka specjalizująca się̨ w wykonawstwie muzyki dawnej i kameralnej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Antoniny Kowtunow (2010), a także studiów prawniczych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem prof. Sławomiry Wronkowskiej-Jaśkiewicz (2007). Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury.
W 2023 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Swoją przygodę z muzyką rozpoczęła jako solistka Chóru Akademickiego UAM pod dyrekcją Jacka Sykulskiego, z którym w ciągu 5 lat działalności dała ponad 400 koncertów na całym świecie. Była także solistką zespołów Nova Gaudia i Artis Sonus. Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach m.in. z Cecilią Bartoli, Silvaną Bazzoni Bartoli, Elizabeth Vidal, Teresą Żylis-Garą i Jadwigą Rappé. Debiutowała na scenie rolą Adeli w Zemście nietoperza Johanna Straussa w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, którego solistką pozostała przez 12 lat. Wykonywała partie m.in. Zuzanny w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta, Arseny w Baronie cygańskim Johanna Straussa, Walentyny w Wesołej wdówce Franza Lehára i wiele innych.
Z czasem jej zainteresowania skupiły się na muzyce dawnej.
Jest twórczynią i solistką Ensemble del Passato, z którym rekonstruuje i wykonuje muzykę epoki wczesnego baroku, opartą o historyczne improwizacje. Występowała m.in. w Musikverein w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie czy Gasteig w Monachium. Współtworzy serię wydawniczą zatytułowaną Music from 400 years ago (DUX), w ramach której co roku ukazuje się nowy album. Do tej pory ukazały się trzy woluminy serii: Clori, 1622, Lucrezia, 1623 oraz Tirsis, 1624.
Współpracuje także z wybitnymi zespołami barokowymi takimi jak {oh!} Orkiestra czy Arte dei Suonatori, występując w dziełach kantatowo-oratoryjnych. Koncertuje w Polsce i za granicą, biorąc udział w prestiżowych festiwalach muzycznych – solowe recitale wykonywała m.in. w Algierii, Jordanii, Tunezji i na Litwie.
Jest aktywną organizatorką życia kulturalnego, od 2016 roku Prezesem Fundacji Świat Możliwości. Ponadto jest pomysłodawcą i Dyrektorem Artystycznym festiwalu „Na Gotyckim Szlaku w Polsce Zachodniej”, a także cyklów koncertowych „Osobiste Spotkania Muzyczne” w EDGE Music Studio w Poznaniu oraz „Klasyka w Plenerze” w Mosinie.
RAFAŁ MAREK WIŚNIEWSKI
W 2022 roku z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Aktualnie pracuje jako nauczyciel skrzypiec w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Był stypendystą programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, MKiDN dla najlepszych studentów, Rektora Akademii Muzycznej, Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia artystyczne, Gdańskiego Stypendium Kulturalnego – Fundusz Twórczy i wielu innych.
Jest laureatem ponad 40 nagród na międzynarodowych konkursach.
Od 2024 roku intensywnie pracuje również jako aranżer. Jego twórczość doczekała się już nie tylko premier, ale i nagrań. Warto wspomnieć, że jedna z aranżacji na kwartet smyczkowy z towarzyszeniem orkiestry została wykonana na 47. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Bazylice Mariackiej.
Jako solista występował z orkiestrami Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku, Akademii Muzycznej w Gdańsku, orkiestry kameralnej BalticAlians oraz Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.
Skrzypek nieustannie koncertuje na scenach jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Warto również wspomnieć, że niejednokrotnie prowadzi kwartety i zespoły kameralne podczas premier światowych utworów.
NOBILIS STRING ORCHESTRA
Orkiestra złożona z młodych, ambitnych i wszechstronnych artystów młodego pokolenia. Cechuje ich ogromna wrażliwość, muzykalność i pasja do muzyki. Zespół jest bardzo wszechstronny i wykonuje muzykę od baroku aż po muzykę współczesną, jednakże to muzyka dawna cieszy się szczególnym zainteresowaniem zespołu i to właśnie z nią wiążą swoje plany koncertowe.
SYLWIA JANIAK-KOBYLIŃSKA – polska dyrygentka i promotorka nowoczesnej edukacji artystycznej wśród młodych pokoleń. Jedna z najbardziej intrygujących dyrygentek współczesnej sceny należąca do nowego pokolenia artystek nieustannie i aktywnie poszukujących świeżych pomysłów muzycznych. Charyzmatyczna i energetyzująca. Dyrygentka symfoniczno-operowa, adiunkt doktor sztuk muzycznych, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz), Prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów Sinfonia Artistica Juvenilia, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członkini Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalnościach dyrygentura symfoniczno-operowa (w klasie prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt) oraz skrzypce (w klasie prof. dr hab. Krystyny Jureckiej), a także studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie. Jest dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii i wydarzeń organizowanych przez Fundację Kultura. Teraz! oraz jurorką w konkursach muzycznych (m.in. Młody Muzyk Roku 2024, VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, międzynarodowym projekcie operowym butterfly.eu, Konkursie Pro Bono Poloniae). Cyklicznie prowadzi warsztaty orkiestrowe dla utalentowanych młodych muzyków Polish Rising Music Stars oraz warsztaty kreatywne dla artystów 4C’s in Music Art. Organizuje wiele projektów muzycznych oraz edukacyjno-kulturalnych. Współpracuje z orkiestrami symfonicznymi, operowymi, kameralnymi w kraju i za granicą. Jest laureatką wielu nagród, m.in.: odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagród w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w dwóch kategoriach, za prawykonanie i wydawnictwo płytowe inUnity. Contemporary Music from Gdańsk, vol. 3 (wyd. DUX) z muzyką współczesną, Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii „Nadzieja Artystyczna”, Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów, Nagrody Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, Nagród Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku, nagrody dla najmłodszego uczestnika z Polski i Nagrody Antoniego Wita na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe m.in. „inUnity. Contemporary Music from Gdańsk, vol. 3”, wyd. DUX (2021), „Stanisław Moniuszko – wybrane arie z dzieł scenicznych” (solo: Leszek Skrla – baryton, 2019), Bałtyckie Legendy (poematy symfoniczne Beniamina Baczewskiego, 2016), Kolędy Europejskie (solo: Anna Fabrello – sopran, 2014), Sław Lutosa! (z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej w Katowicach, 2013). Od 2011 r. w ramach działalności artystycznej i organizacyjnej współpracuje z wieloma instytucjami m.in.: Miastem Gdańsk, Radiem Gdańsk, TVP Gdańsk, Nadbałtyckim Centrum Kultury i Centrum św. Jana w Gdańsku, Miastem Sopot, Miastem Gdynią, Centrum Edukacji Artystycznej, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Europejskim Centrum Solidarności, Akademią Muzyczną w Gdańsku, Uniwersytetem Gdańskim, Szkołami Muzycznymi w Trójmieście, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacją Promedicine, Fundacją Kultura.Teraz!, Fundacją „Kotwica i gryf” Koła Wrzeszcz Żołnierzy AK, Polską Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką w Gdańsku, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonią w Zielonej Górze.
PATRYK DOPKE
Organista, muzyk kościelny młodego pokolenia. Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na specjalności muzyka kościelna, gdzie grę organową kształcił u prof. Bogusława Grabowskiego (gra liturgiczna i improwizacja) i prof. Andrzeja Szadejki (wykonawstwo literatury organowej). Poza tym brał udział w kursach interpretacji, które prowadzili Lorenzo Ghielmi, Harald Vogel oraz Pamela Ruiter-Feenstra. Ponadto jest filologiem klasycznym i teologiem. Wiedzę z tych dziedzin wykorzystuje w swoim zainteresowaniu chorałem gregoriańskim. Interesuje się również jego recepcją na polu tradycji łacińskiej, jak i przeobrażonej na skutek reformacji nowej jego formy – chorału protestanckiego, oraz jego zastosowania w literaturze organowej. Od 2016 roku Patryk Dopke jest drugim organistą Bazyliki Wniebowzięcia NMP w Gdańsku. Z ważniejszych koncertów, które wykonywał, można wymienić recitale w Kościele Mariackim w Lubece oraz w Katedrze Świętego Patryka w Nowym Jorku.
Antonio Vivaldi (1678–1741) |
Koncert skrzypcowy e-moll RV 278 |
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
|
Toccata i fuga d-moll BWV 565 |
Antonio Vivaldi (1678–1741) |
Kantata In furrore iustissimae irae RV 626 |
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
|
|
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to cykl wyjątkowych wydarzeń, który stał się nieodłącznym elementem kulturalnej tradycji Gdańska. Od wielu lat ten festiwal, jedno z najstarszych cyklicznie odbywających się wydarzeń na Pomorzu, przyciąga zarówno mieszkańców jak i licznych gości, którzy do stolicy Pomorza przybywają w letnie miesiące, aby skorzystać z bogatej oferty kulturalnej i delektować się niezwykłą atmosferą koncertów.
Bazylika Mariacka w Gdańsku,Gdańskie Centrum Organowe, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku,Pro Basilica Gedanensis