13 lipca 2018 (Piątek) godz. 20:15

Wystąpią:

Magdalena Suchecka Richter (USA) - skrzypce

Bogusław Grabowski (Gdańsk) - organy

Program: 

 

A. Corelli (1653-1713)

Sonata na skrzypce i basso continuo opus 5 numer 1 d dur.

• Grave.Allegro.Adagio • Allegro • Allegro • Adagio • Allegro

 

T. Vitali (1663-1745)

Chaconne na skrzypce I organy, opracowanie Charlier

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Adagio z Sonaty g moll na skrzypce solo BWV 1001

 

 

MAGDALENA SUCHECKA RICHTER, urodzona w Gdańsku, rozpoczęła swoja karierę koncertowa występując z rodzicami, Krystyną I Romanem Sucheckim w rodzinnym trio. Uczyła się pod kierunkiem Jerzego Hazuki i Stefana Hermana, kontynuowała studia w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Krzysztofa Jakowicza gdzie po otrzymaniu dyplomu z najwyższym odznaczeniem została jego asystentka. Po wyjeździe do USA studiowała w Boston University pod kierunkiem Romana Totenberga i Dorothy Delay w Juilliard School of Music w Nowym Jorku, którą ukończyła otrzymując nagrodę Extraordinary Student of America. Inne nagrody to całkowite stypendium w Aspen Music Festival, Nagroda Specjalna na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej Nowym Jorku, pierwsze nagrody na krajowych konkursach w Polsce, nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wieniawskiego i Międzynarodowym Konkursie Młodych skrzypków w Paryżu. Magdalena Suchecka Richter koncertowała we Francji, Czechosłowacji, Węgrzech, Niemczech, Finlandii, Danii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych I Kanadzie. Mieszka obecnie w Bostonie, USA i występuje w wielu salach koncertowych w recitalach i jako solistka z orkiestrami. Dużo uwagi poświęca grając dla młodzieży szkolnej w ramach koncertów-prezentacji. Magdalena Suchecka Richter prowadzi bardzo intensywna działalność pedagogiczna I jest dziekanem wydziału instrumentów smyczkowych w New England Conservatory of Music Preparatory School, w Bostonie, jak również Rivers School Conservatory w Weston pod Bostonem. Jej studenci otrzymują wiele nagród na lokalnych konkursach a wielu z nich studiuje w najbardziej prestiżowych uczelniach I zostaje zawodowymi muzykami i osiedla się w wielu krajach Ameryki, Europy i Azji. Magdalena Suchecka Richter przez ostatnie 14 lat była dyrygentem orkiestry w Rivers School , prowadząc wiele występów w USA , Kanadzie, Francji, Szwajcarii, Austrii i Włoszech.

BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 roku w Sopocie. Organista, kompozytor, Profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku na której wykłada m. in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej Gdańskiej Akademii Muzycznej. Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej (Akademii Muzycznej w Gdańsku), Instrument Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku. Od 1985 Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku a wcześniej członek w komitetu budowy organów w tej świątyni. (Podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu). Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku). Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Gdańskiej Bazylice Mariackiej, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m in. z muzyką organową /Polska Niemcy, USA/, a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.

20 lipca 2018 (Piątek) godz. 20:15

 

Wystąpi:

Merijim Thoene (USA) - organy

 

Repertuar:

 

Codex Faenza #117 anon. ca. 1410-20

Ave Maris Stella

 

Girolamo Fuscobaldi (1583-1634)

Elevation from Missa dalli Apostoli

 

Domenico Zipoli (1688-1720)

Pastorale

 

Nicolas De Grigny (1672-1703)

Ave Maris Stella

• Ave Maris Stella Cantus firmus in pedal • Fugue a 4 • Duo • Dialogue sur les Grand Jeux

 

Louis Vierna

Meditation

 

Commissioned by MarijimThoene

Woman of the Apocalypse Crowned with Stars by Jiri Teml b. 1935

  

Commissioned by Marijim Thoene

 Habbakuk Opus 434 by Alan Hovhaness (1911-2000)

 

MARIJIM THOENE pochodzi z Kalifornii. Uzyskała tytuł licencjata na kierunku Muzyki Liturgicznej Konserwatorium Peabody, tytuł magistra w zakresie gry na organach na Uniwersytecie Kalifornii Południowej, zaś tytuł magistra i stopień doktora na polu muzyki kościelnej i gry na organach na Uniwersytecie Michigan. Studiowała także na Queen’s College i University College w Oksfordzie, Akademii Organowej w Pistoia we Włoszech oraz na Uniwersytecie w Salamance. Była kierownikiem muzycznym w kościołach w Baltimore, San Diego, Ann Arbor, Nowym Orleanie i w hrabstwie Oxfordshire w Anglii. Była także wykładowcą na Uniwersytecie w Nowym Orleanie oraz na uczelni Our Lady of Holy Cross College w Nowym Orleanie.

Marijn Thoene występowała z recitalami w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, na Kostaryce, w Wenezueli, Anglii, Francji, Hiszpanii i Polsce. Jej płyty CD: Mystics and Spirits oraz Wind Song: Music for Organ and Flute zostały nagrane na organach Dobsona w Opactwie św. Józefa w St. Benedict, Luizjana. Obie uzyskały bardzo pochlebne recenzje krytyków.

Jej fascynacja ikonografią organową w średniowiecznych manuskryptach i renesansowych obrazach zaowocowała wykładami/ recitalami na Międzynarodowych Kongresach Średniowiecznych na uniwersytecie Western University w Kalamazoo, Michigan, na Uniwersytecie w Leeds oraz na Międzynarodowym Instytucie Instrumentów Klawiszowych na Uniwersytecie Michigan. Do jej ulubionych tematów należą “Dzikie bestie i łagodne stworzenia grające na organach w średniowiecznych manuskryptach.”

Marijn Thoene jest organistką i chórmistrzynią w Episkopalnym Kościele św. Łukasza w Ypsilanti, Michigan.

27 lipca 2018 (Piątek) godz. 20:15

 

Wystąpi:

Andreas Jetter (Niemcy) – organy

 

Repertuar:

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

• Sinfonia aus der Kantate Wir danken dir, Gott BWV 29 Transkription für Orgel von Alexandre Guilmant • Ertödt uns durch dein‘ Güte BWV 22 Transkription für Orgel von Maurice Duruflé • Nun danket alle Gott BWV 79 Transkription für Orgel von Virgil Fox

Paul Siefert (1586-1666)

Paduana

 

Danziger Tabulatur (c.e.1591)

Paduan: Das Mägdlein

 

Jeanne Demessieux (1921-1968)

Choral paraphrase Attende Domine

 

Friedrich Wilhelm Markull (1816-1887)

 Fantasie über den Choral Christus, der ist mein Leben I. Allegro moderat II. Trio. Andante con moto III. Allegro molto – Allegro

Naji Hakim (*1955)

 Salve Regina

 

Hermann Schellenberg (1816-1862)___EN___

Fantasie op. 10 zu Johann Sebastian Bachs hundertjährigem Gedächtnistage (1850)

 

ANDREAS JETTER, ur. w roku 1978 w Ebingen, swą edukację w zakresie muzyki kościelnej zaczął już czasach szkolnych jako uzdolniony student. Do 2001 roku pobierał naukę u takich pedagogów, jak: Konrad Klek (Erlangen), Kay Johannsen (Stuttgart), Johannes Mayr (Stuttgart) oraz Thomas Schäfer-Winter (Salzburg/Wenecja). Dalsze impulsy dla rozwoju muzycznego dały lekcje prywatne, a także kursy mistrzowskie u Tona Koopmana (Amsterdam), Petera Planyavsky’ego (Wiedeń), Daniela Rotha (Paryż), François-Henriego Houbarta (Paryż), Davida Andrewsa (Boston) i in.

Andreas Jetter ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Instytucie Rachmaninowa w Tambowie (Rosja); koncertował jako pianista ze znaczącymi orkiestrami na najsłynniejszych scenach świata. Dalsze studia A. Jetter pobierał w moskiewskim Konserwatorium im. Czajkowskiego, a także na uczelniach niemieckich w Esslingen, Trossingen oraz w Tybindze. Dla wytwórni Koch Discover dokonał nagrania wszystkich koncertów fortepianowych Siergieja Rachmaninowa na płycie CD (orkiestra pod kier. Dietricha Schöller-Manno). Andreas Jetter nagrywał także koncerty fortepianowe Brahmsa, Schumanna i Stanforda dla wytwórni Bella Musica (Antes-Edition).

Jako organista koncertował w najważniejszych europejskich katedrach i kościołach: Berlin (Katedra Berlińska oraz Katedra św. Jadwigi), Brema, Hamburg, Kolonia (Katedra Kolońska), Monachium (Katedra NMP), Graz, Lozanna (katedra), Paryż (Notre Dame), Metz, Londyn (Katedra św. Pawła), Lincoln (katedra), York (katedra), Trondheim (katedra Nidaros), Zagrzeb (katedra), Gdańsk-Oliwa (katedra), a także w katedrach w Ulm, Konstancji, Zurychu, Strasburgu oraz w słynnych paryskich świątyniach św. Sulpicjusza i św. Marii Magdaleny, na organach Cavaillé-Colla w kościele St. Ouen w Rouen, w kościele św. Trójcy w Warszawie, Bazylice Mariackiej w Gdańsku, wreszcie także poza Europą m.in. w kościele Emanuela w Dżakarcie (Indonezia) czy w The Esplanade w Singapurze.

W roku 2004 roku Andreas Jetter został organistą tytularnym w Kościele na Wzgórzu pw. św. Michała w Büsingen (enklawa szwajcarska). W latach 2004 – 2010 Jetter był organistą katedry w Salem (nad Jez. Bodeńskim). Był inicjatorem festiwalu muzyki organowej w Salem i jego dyrektorem. Na zlecenie władz kraju związkowego Badenii-Wirtembergii opublikował kilka prac na temat historii organów w Salem. Od roku 2010 Andreas Jetter pełni funkcję dyrektora muzycznego w katedrze w Chur (Szwajcaria), gdzie kieruje chórami, wszystkimi zespołami wokalnymi i instrumentalnymi, a także odpowiedzialny jest za oba tamtejsze instrumenty. Odpowiedzialny jest również za kierownictwo artystyczne festiwalu muzyki katedralnej w Chur a także Lata Organowego w Chur. Oprócz tego Andreas Jetter od roku 2013 jest kantorem katedry ULF w Radolfzell nad Jeziorem Bodeńskim.