15.08.2022 (poniedziałek) godz. 20:30

 

Wystąpi:

Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski - dyrygent
Bogusław Grabowski - organy
Maciej Sikała - saksofon

 

Repertuar: 

Bonifacio Graziani (1604-1664)
Alma Redemptorismater

DomenicoMassenzio (1586- 1657)
Ave Regina Caelorum

Bogusław Grabowski & Maciej Sikała
Mater Sanctissima I - improwizacje na saksofon i organy

Andrzej Panufinik 1914–1991
Song to the virgin Mary

Bogusław Grabowski & Maciej Sikała
Mater Sanctissima II - improwizacje na saksofon i organy

Andrzej Koszewski 1922–2015
Zdrowaś Królewno Wyborna
Angelus

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis

jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem. Sława chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis powstał w 1978 roku z inicjatywy Ireneusza Łukaszewskiego, który był jego pierwszych dyrektorem artystycznym. W roku 1983 kierownictwo artystyczne nad zespołem przejął brat założyciela – Jan Łukaszewski. Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśródktórych były dzieła Henryka Mikołaj Góreckiego, Wojciecha Kilara i KrzysztofaPendereckiego. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch,Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki,Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni. Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton. Zespół est zapraszany na tak prestiżowe festiwale muzyczne, jak m.in: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Poznańska Wiosna Muzyczna, Polski Chór Kameralny z powodzeniem nagrywa płyty oraz audycje muzyczne dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych. W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których statystycznie co czwarta była nominowana, a pięć zostało nagrodzonych Fryderykiem - nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej. Nagrania chóru potwierdzają nie tylko jego perfekcje wykonawczą, ale także jego urzekającą, natychmiast rozpoznawalną barwę, którą porównywano do barw najszlachetniejszych instrumentów lutniczych czy najpiękniejszych głosów ptaków. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, jako pierwszy zespół na świecie, nagrał komplet utworów na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego, za które to nagrania w roku 2010 i 2014 zespół otrzymał nagrody Orphée D’or przyznawane przez Academie du Disque Lyrique. Zespół wielokrotnie interpretował utwory Maestro Pendereckiego w obecności kompozytora, a nawet pod Jego dyrekcją. Polski Chór Kameralny dostąpił zaszczytu światowego prawykonania Jego drugiej autorskiej wersji Missa Breavis. W roku 2013 Polski Chór Kameralny, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (1574–1627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 roku w wydawnictwie Naxos. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Zespół należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO. Od roku 2006 jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca.

JAN ŁUKASZEWSKI

jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis , z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 22 razy nominowane, a pięciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée D’or – nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także w niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem a jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova. Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana , którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej katedrze oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy. Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. To właśnie ze współpracy z takimi gigantami muzyki zrodziły się wspaniałe płyty i koncerty na najwyższym światowym poziomie. Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów Andreasa Hakenbergera. Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Potrafi odkryć najgłębsze intencje żyjącego na przełomie XVI i XVII w. kompozytora gdańskiego Andreasa Hakenbergera, ale i żyjącego na przełomie XX i XXI w. Krzysztofa Pendereckiego. Jego znakami rozpoznawalnymi są bezbłędna intonacja, idealna proporcja głosów i precyzja w prowadzeniu zamysłu kompozytorskiego połączone z twórczą odwagą interpretacyjną. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie, od blisko czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego.

MACIEJ SIKAŁA

SIKAŁA ur. w 1961 r . w Gdańsku. Muzyk jazzowy , saksofonista, kompozytor, wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku (od 2013r) i Bydgoszczy (od 2012r) a także na Uniwersytecie w Zielonej Górze w latach 2004-2007. Współpracował koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej m in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy tj: Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson, Tim Haggans, David Kikoski. Nagrał ponad 60 płyt w tym sześć autorskich, z których dwie były nominowane do nagrody "Fryderyki". Prowadził trzykrotnie zajęcia na warsztatach jazzowych w Pułtusku i kilkunastokrotnie w Nysie oraz czterokrotnie w Chodzieży a ostatnio także w Puławach i Kielcach. Koncertował w Niemczech, Rosji, Bułgarii, Czechach, Słowacji, Słowenii, na Białorusi, Litwie, we Francji, Szwecji, Mołdawii, Rumunii, Kanadzie, Izraelu, Austrii, Ukrainie, Meksyku, Belgii, Indiach, Anglii, we Włoszech. W ankiecie Jazz Forum ,,Jazz Top'' zajmował pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego w latach 1995-2005 , 2010 i 2012-2021. Kilkakrotnie też w kat. saksofon sopranowy. Obecnie prowadzi swój Septet Trio (Sebastian Frankiewicz - perkusja, Wojciech Pulcyn - kontrabas) oraz współpracuje m.in. z zespołami Kuby Stankiewicza, Wojciecha Majewskiego, Jacka Rodziewicza, a także w kwartecie złożonym z wykładowców Akademii Muzycznej - Piotr Biskupski, Krzysztof Herdzin, Grzegorz Nadolny oraz z zespołem QYAVY. Od grudnia 2019 roku współpracuje z Anną Marią Jopek.

Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon)

rozpoczęli współpracę w 2007 roku próbami, podczas których powstawał repertuar duetu. Niedługo potem zaczęli koncertować, spotykając się z bardzo pozytywnymi recenzjami ze strony słuchaczy. Wielokrotnie zapytywani o nagrania prezentowanej muzyki, zdecydowali się na nagranie płyty. Pierwsza The Colours of Space została nagrana w 2009 r. Duet składa się z dwóch instrumentów bardzo od siebie odległych brzmieniem i codziennym zastosowaniem. Samo połączenie organów kościelnych i saksofonu jest rzadkością, a wręcz precedensem w muzyce. Jednak w takim znakomitym wydaniu ten zestaw nie tylko nie razi, ale wręcz brzmi fantastycznie! Co więcej - artyści wspólnie i jednocześnie improwizują, co również jest rzeczą niezwykłą. Dlatego każdy ich koncert - a zagrali ich już setki - jest jedyny i niepowtarzalny. Bez względu na to gdzie i dla kogo grają, ich muzyka zawsze przyjmowana jest z ogromnym entuzjazmem, a często nawet wzruszeniem. Jest to ten rodzaj twórczości, który łączy a nie dzieli, jest ponadczasowy, ponadkulturowy, ponadwyznaniowy - uniwersalny w najlepszym tego słowa znaczeniu. Koneserzy odnajdą w tej muzyce świetny warsztat i kunszt. Esteci zachwycą się pięknem melodii i niespotykaną harmonią. Ludzie wierzący usłyszą modlitwę. Mater Sanctissima jest drugą płytą, w całości poświęconą tematyce Maryjnej. I, podobnie jak pierwsza, w całości została nagrana w Bazylice Mariackiej w Gdańsku.

Organizatorzy

Dofinansowano ze środków miasta gdańska