Wystąpią:

Chór Kameralny „Collegium Musicum”
Janusz Wiliński – dyrygent
Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran
Patryk Dopke (Gdańsk) – organy

14 lipca 2023 (piątek), godz. 20:15

CHÓR KAMERALNY „COLLEGIUM MUSICUM” został utworzony i działa nieprzerwanie od grudnia 1977 roku. Dyrygentem chóru jest od 1984 roku Janusz Wiliński. Klimat wspólnych zainteresowań, systematyczne pogłębianie wiedzy i umiejętności oraz wytrwałość w dążeniu do realizacji postawionych przez dyrygenta celów pozwoliły stworzyć zespół o bardzo wysokim poziomie artystycznym. Liczne prezentacje festiwalowe, nagrody w znaczących konkursach krajowych i zagranicznych, nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe to tylko zewnętrzne oznaki sukcesu, jaki stał się udziałem zespołu. Istotą owego sukcesu jest bowiem radość śpiewu zespołowego, którą chórzyści odnajdują we wspólnej pracy i przekazują swym słuchaczom. Od momentu powstania chór wykonał kilkaset koncertów w kraju i za granicą, śpiewając w kościołach, profesjonalnych i zaimprowizowanych salach koncertowych oraz szkołach. Przygotował i zaprezentował również kilkadziesiąt dzieł oratoryjno-kantatowych. Z dużym powodzeniem koncertował w Finlandii, Szwecji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, na Węgrzech, w USA, Wielkiej Brytanii i Francji, uzyskując bardzo dobre recenzje i opinie. Zespół jest posiadaczem licznych nagród, wśród których warto wymienić Srebrną Lutnię, zdobytą w 1997 na Ogólnopolskim Turnieju Chórów LEGNICA CANTAT, oraz nagrodę FRYDERYK 2010 w kategorii Muzyka Poważna: Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna za płytę „Missa Pro Pace, Missa Stella Maris” (Feliks Nowowiejski).

JANUSZ WILIŃSKI – absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie dyrygowania prof. Andrzeja Banasiewicza, którą ukończył z wyróżnieniem w 1986 r. Pracę z chórami rozpoczął już podczas nauki w PSM w Olsztynie jako dyrygent chóru parafialnego przy parafii św. Józefa. W latach 1986–1992 pełnił funkcję chórmistrza w Państwowej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Od 1984 r. jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Olsztyńskiego Chóru Kameralnego „Collegium Musicum”. Współpracował również z Chórem Uniwersytetu Warszawskiego, Chórem Akademii Muzycznej w Gdańsku i Chórem Uniwersytetu w Rovaniemi (Finlandia). Janusz Wiliński jest założycielem i dyrygentem Orkiestry Olsztyńskiego Towarzystwa Muzycznego – Sinfonia Varmiensis. Za swoją działalność artystyczną był wielokrotnie nagradzany m.in. przez Prezydenta RP, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Prezydenta Miasta oraz najwyższym wyróżnieniem przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Srebrnym Medalem „Gloria Artis”. Jest laureatem I miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów (1985), Nagrody Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego za wkład w rozwój chóralistyki polskiej (1986) oraz wielu nagród indywidualnych na licznych krajowych i zagranicznych konkursach. Jego pasji i talentowi chór „Collegium Musicum” zawdzięcza wiele wspaniałych artystycznych wydarzeń, ciekawych znajomości i wielkich zaszczytów na najbardziej prestiżowych konkursach i festiwalach w Polsce i Europie.

ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ – absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, dzisiejszego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, z którym związana jest zawodowo. Współpracuje m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką czy Operą Wrocławską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról operowych, m.in. takich kompozytorów jak: W.A. Mozart, P. Czajkowski, G. Verdi, I. Strawiński. Jest odtwórczynią partii w operach i dziełach współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej m.in. tacy kompozytorzy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto. W listopadzie 2011 r. zaśpiewała tytułową partię w operze Madame Curie Elżbiety Sikory. Zarówno przedstawienie, jak i główna rola zostały wielokrotnie nagrodzone. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Académie du Disque Lyrique uhonorowano DVD Madame Curie wydane przez firmę DUX. W 2015 r. taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri (wydany w serii Musica Sacromontana IX) z udziałem śpiewaczki. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. W 1995 r. rozpoczęła swoją drogę zawodową, współpracując z takimi zespołami jak Dekameron czy Ars Nova. Do dziś chętnie podejmuje wyzwania artystyczne z towarzyszeniem instrumentów historycznych. W 2001 r. otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, spośród których 12 otrzymało nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Solowa płyta, na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego, została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku – Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. Nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna doceniona została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater – Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae – Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego. Płyta ta jest laureatem Fryderyka 2022 w kategorii Muzyka Kameralna – Duety.

PATRYK DOPKE – organista, muzyk kościelny młodego pokolenia. Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w rodzinnym Wejherowie. Studia muzyczne odbył w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na specjalności muzyka kościelna, gdzie grę organową kształcił u prof. dra hab. Bogusława Grabowskiego (gra liturgiczna i improwizacja) i dra hab. Andrzeja Szadejki (wykonawstwo literatury organowej). Poza tym brał udział w kursach interpretacji, które prowadzili Lorenzo Ghielmi, Harald Vogel oraz Pamela Ruiter-Feenstra. Artysta rozmiłowany jest w chorale gregoriańskim. Interesuje się również jego recepcją na polu tradycji łacińskiej, jak i przeobrażonej na skutek reformacji nowej jego formy – chorału protestanckiego, oraz jego zastosowania w literaturze organowej. Od 2016 r. Patryk Dopke jest drugim organistą Bazyliki Wniebowzięcia NMP w Gdańsku.

Program

Organizatorzy

Dofinansowano ze środków miasta gdańska